In de bossen van Kasterlee zijn de voorbije jaren door verschillende instanties  en particulieren heel wat maatregelen uitgevoerd zoals dunningen om de blijvende bomen meer ruimte te geven, dunningen om meer kansen te geven aan streekeigen soorten of gemengd bos, kappingen om heide te herstellen.

Ook de voorbije weken werden in uitvoering van bosbeheerplannen zowel aan de Duivelskuil als aan het Zwart Water in Lichtaart beheerwerken uitgevoerd. “We merken dat er bij onze inwoners veel vragen en bedenkingen leven over het bosbeheer. Daarom vragen we aan de betrokken instanties om voorlopig geen nieuwe ontbossingen en grote kappingen op te starten”, vertelt schepen van milieu en bosbeheer Guy Van de Perre. “Het eerste wat nu moet gebeuren is samen met het Agentschap Natuur en Bos, het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete, de provinciale Groendomeinen en de Bosgroep Kempen Noord bekijken wat in de bosbeheerplannen nog voorzien is en op welke manier dit verder kan verlopen.”

De voorbije jaren werden heel wat  infovergaderingen en wandeltochten georganiseerd om de inwoners van Kasterlee te informeren, maar dat neemt niet weg dat alle partijen in de toekomst moeten blijven inzetten op goede communicatie.

De gemeenteraadsleden krijgen de komende weken ook nog de kans om zich verder te verdiepen in de materie, onder meer door een boswandeling en tijdens een raadscommissie waar alle betrokken partijen toelichting zullen geven over het bosbeheer.