Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Nieuwsbrief Crisiscel Maart 2020
Beste CD&V-lid,
Omwille van het Corona-virus worden de Gemeenteraad en Raad voor Maatschappelijk Welzijn van dinsdag 24 maart 2020 geannuleerd. Dit was mogelijk omdat er geen dringend te behandelen dossiers op de agenda stonden.
Oprichting Corona-crisiscel
Er is een gemeentelijke crisiscel opgericht die dagelijks virtueel overlegt via videoconferentie. De leden staan eveneens via Whatsapp in verbinding om ook ’s avonds en in de weekends van uur tot uur met mekaar af te stemmen.
Dagelijks komen er nieuwe of bijgestuurde richtlijnen van de bovenlokale niveau’s, en staan er vele vragen en opmerkingen op de agenda die besproken en opgevolgd moeten worden.
Voorbeelden van beslissingen die genomen zijn of voorbereid worden:
  • Veel sensibiliseren over social distancing.
  • Handhaven samenscholingsverbod met medewerking van de politie.
  • Verhoogd politioneel toezicht monitoren.

• Vragen behandelen over welke handelszaken al dan niet moeten sluiten.
  • Beslissingen om handelszaken logistiek te ondersteunen in functie van social distancing.
  • Overzicht publiceren op de webstek welke handelszaken uit Kasterlee afhaalgerechten aanbieden.
  • Logistieke ondersteuning van apotheken in onze gemeente (o.a met plexiglaswanden).
  • Beslissingen om innen van belastingen uit te stellen (milieubelasting voor gezinnen en alleenstaanden wordt betaalbaar gesteld tot 31 oktober. De aanslagbiljetten milieubelasting voor rechtspersonen wordt uitgesteld).
  • Aan elke +75 jarige in de gemeente is een brief verstuurd met het hulpaanbod waarop zij een beroep kunnen doen.
  • Aangepaste welzijnsmaatregelen voor kwetsbare groepen.

• Sluiting van alle gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur, voorlopig tot 5 april.
  • Gratis annulatie van alle geplande activiteiten in gemeentelijke infrastructuur.
  • Oplijsten van vragen van verenigingen die schade lijden omdat evenementen niet kunnen doorgaan.
  • Afsluiten van recreatiezones, zoals speelpleintjes, skatepark, speelbos. ü  Schrappen van alle opvanginitiatieven in de paasvakantie.
  • Opvang in de scholen monitoren.

• Opvolging van de gemeentelijke dienstverlening met inachtneming van maximale veiligheidsmaatregelen. Gemeentehuis en Welzijnshuis enkel open op afspraak.
  • Veiligheidsmaatregelen voor het gemeentepersoneel.
  • Na de verplichte sluiting van het recyclagepark stellen we een toename vast vanafval langs de weg en sluikstorten in de natuur.

• Veel vragen over mondmaskers beantwoorden (waar gemeente zelf ook niet veel informatie over heeft).
  • Oproepen om mondmaskers te maken en te brengen. Gemeente heeft lokaal ook zelf mondmaskers laten maken voor onder meer thuispoetsdiensten.

• Oproep om teksten en tekeningen te maken voor bewoners van woonzorgcentradie al een tijd in een lockdown zitten en dus in een sociaal isolement.
  • Lanceren van “Kasterlee helpt”, een digitaal platform om hulpvraag- en aanbod met mekaar in verbinding te brengen.
  • Deelname van de gemeente aan de witte lakens actie.

• Voorbereidingen om (met gemeentelijk personeel) bij te springen in het Fysiek Triagecentrum Middenkempen in Herentals.
  • Voorbereidingen om indien nodig een schakelzorgcentrum te ontplooien.

Om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen en om daar performant over te kunnen communiceren volgen we de situatie en bovenlokale richtlijnen op de voet, en staan we in nauw contact met de diensten van de gouverneur, politie, scholen, woonzorgcentra, apothekers en huisartsen, aanverwante organisaties zoals  Welzijnszorg Kempen en whatsappgroepen van CD&V burgemeesters die hun ervaringen delen.
Ook onze communicatiedienst draait overuren om onze inwoners van de nodige informatie te voorzien. Dagelijks worden updates en nieuwe berichten gepost opFacebook. Op de gemeentelijke website is een goed overzicht terug te vinden van alles wat met de coronacrisis te maken heeft. Nieuwsoverzicht: Corona nieuws - Gemeente Kasterlee
 “Het doet ons als CD&V-bestuur veel deugd om in deze moeilijke periode veel solidariteit vast te stellen onder onze bevolking. Wij zijn ook dankbaar dat de afgekondigde maatregelen door onze inwoners massaal worden nageleefd!”, laten onze mandaterissen weten.
Met dank aan schepen Guy Van de Perre en burgemeester Ward Kennes voor deze toelichting over de laatste stand van zaken. Beiden zijn lid van de crisiscel.
Indien je met vragen zit of hulp wenst, aarzel niet om ons te contacteren.
Zorg goed voor jezelf en voor anderen,
Met vriendelijke groeten,

CD&V Kasterlee